Prawo w nauczaniu szkolnym​

WYDARZENIA I BADANIA

UCZESTNICY PROJEKTU PRAWO W NAUCZANIU SZKOLNYM WZIĘLI UDZIAŁ W WARSZTATACH Z PRAWA CYWILNEGO

 

W dniu 15 lutego 2025 r. na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku odbyły się warsztaty pt. Praktyczne aspekty prawa cywilnego w ramach projektu „Prawo w nauczaniu szkolnym”” (nr rej. NdS-II/SN/0131/2023/01). Spotkanie prowadził mgr Patryk Topolski.

Pierwsza część spotkania poświęcona była podstawowym zasadom postępowania cywilnego. Prowadzący przedstawił kluczowe reguły obowiązujące w procesach sądowych, omówił zasady kontradyktoryjności, rzetelnego procesu oraz instancyjności. Następnie uczestnicy przeszli do analizy pozwu cywilnego. Prowadzący szczegółowo omówił strukturę i wymogi formalne tego dokumentu oraz wskazał najczęstsze błędy popełniane przez stronę powodową. Każdy z uczestników miał okazję samodzielnie przygotować projekt pozwu na podstawie udostępnionych materiałów.

W kolejnej części spotkania skupiono się na wzorach apelacji i ich analizie. Mgr Topolski omówił przesłanki skutecznego zaskarżenia orzeczeń sądowych oraz zwrócił uwagę na najważniejsze aspekty redakcyjne tego pisma procesowego. Ostatnim punktem programu było omówienie skargi kasacyjnej i jej przesłanek. Prowadzący wytłumaczył, w jakich przypadkach Sąd Najwyższy może podjąć się jej rozpoznania oraz jakie warunki musi spełniać skarga, aby została przyjęta do rozpatrzenia.

Wydarzenie dostarczyło cennych umiejętności z zakresu redagowania dokumentów procesowych oraz zrozumienia mechanizmów postępowania cywilnego. Była to znakomita okazja do poszerzenia wiedzy prawniczej w praktycznym wymiarze.


 

ZAPROSZENIE NA WARSZTATY Z PRAKTYCZNYCH ASPEKTÓW PRAWA CYWILNEGO

 

Zapraszamy na kolejne warsztaty organizowane w ramach projektu „Prawo w nauczaniu szkolnym”. To doskonała okazja, aby zgłębić zagadnienia związane z postępowaniem cywilnym i praktycznym przygotowaniem dokumentów procesowych.

Data: 15 lutego 2025 r. (sobota)
Godzina: 10:00–13:30
Miejsce: Sala 314, Wydział Prawa Uniwersytetu w Białymstoku, ul. Mickiewicza 1
Prowadzący: mgr Patryk Topolski

Program warsztatów obejmuje:

• Podstawowe zasady postępowania cywilnego
• Przygotowanie pozwu w sprawie cywilnej
• Wzory apelacji i ich analiza
• Przesłanki rozpoznania skargi kasacyjnej przez Sąd Najwyższy RP

 



PUBLICZNA GOSPODARKA FINANSOWA PAŃSTWA – TUTORING EDUKACYJNY W X LO W BIAŁYMSTOKU

10 grudnia w X Liceum Ogólnokształcącym im. Wisławy Szymborskiej w Białymstoku odbył się tutoring edukacyjny poświęcony publicznej gospodarce finansowej państwa. Zajęcia prowadzone były przez Panią Małgorzatę Sokół, nauczycielkę przedmiotu wiedza o społeczeństwie oraz dr Ewę Lotko, ekspertkę w dziedzinie prawa i finansów publicznych. Celem warsztatów było przybliżenie uczniom pojęcia polityki publicznej, jej rodzajów, wyzwań współczesności oraz źródeł finansowania tych polityk w kontekście gospodarki finansowej państwa.

Zajęcia rozpoczęły się od przedstawienia uczniom pojęcia polityki publicznej, wyjaśniając, że obejmuje ona działania państwa mające na celu rozwiązywanie problemów społecznych. Po wprowadzeniu uczniowie zostali podzieleni na grupy, z których każda zajmowała się innym rodzajem polityki publicznej. Zadaniem grup było zidentyfikowanie wyzwań stojących przed przyporządkowaną polityką publiczną we współczesnym świecie. Prezentacje uczniów zawierały wiele interesujących spostrzeżeń. W kolejnej części zajęć uczniowie wskazywali źródła finansowania poszczególnych polityk publicznych. Każda grupa analizowała, czy budżet państwa w wystarczającym stopniu wspiera dany obszar polityki publicznej. Dyskusja skupiła się na wpływie uwarunkowań polityki gospodarczej na realizację celów społecznych.

Na zakończenie zajęć uczestnicy, stworzyli wspólną mapę pojęć związanych z publiczną gospodarką finansową państwa. Uczniowie wykazali dużą aktywność i zaangażowanie, a wspólna praca pozwoliła im lepiej zrozumieć zagadnienia związane z finansami publicznymi.

Tutoring edukacyjny w X LO w ramach projektu „Prawo w nauczaniu szkolnym” (nr rej. NdS-II/SN/0131/2023/01), był doskonałą okazją do poszerzenia wiedzy uczniów na temat funkcjonowania finansów publicznych w kontekście polityki państwa. Dzięki aktywnemu udziałowi w ćwiczeniach praktycznych oraz profesjonalnemu wsparciu prowadzących uczniowie zdobyli cenną wiedzę teoretyczną i praktyczną.

 



ROLA PREZYDENTA W SYSTEMACH RZĄDÓW – INSPIRUJĄCE ZAJĘCIA W RAMACH TUTORINGU EDUKACYJNEGO W XI LO W BIAŁYMSTOKU

9 grudnia 2024 roku w XI Liceum Ogólnokształcącym im. Rotmistrza Witolda Pileckiego odbyły się wyjątkowe zajęcia w ramach tutoringu realizowanego w projekcie „Prawo w nauczaniu szkolnym” (nr rej. NdS-II/SN/0131/2023/01). Tematem spotkania były systemy rządów, w których prezydent odgrywa kluczową rolę, ze szczególnym uwzględnieniem klasycznego systemu prezydenckiego w Stanach Zjednoczonych oraz systemu semiprezydenckiego we Francji. Omówiono również wpływ tych modeli na obowiązujący w Polsce system rządów. Zajęcia miały na celu nie tylko teoretyczne omówienie systemów politycznych, ale także zachęcenie młodzieży do analizy i refleksji nad ich funkcjonowaniem. Lekcja została poprowadzona przez Panią Katarzynę Marcinkiewicz, nauczycielkę przedmiotu wiedza o społeczeństwie oraz dr. hab. Lecha Jamroza prof. UwB, eksperta w zakresie prawa konstytucyjnego.

Zajęcia rozpoczęły się od wprowadzenia do tematyki systemów rządów. Uczniowie poznali definicję tego pojęcia, a szczególną uwagę zwrócono na relacje między władzą ustawodawczą (parlamentem) a władzą wykonawczą (prezydentem). Omówiono również wpływ prezydenta na politykę państwa oraz mechanizmy równoważenia władz.

Następnie prowadzący skupili się na podstawowych cechach systemu prezydenckiego, przywołując przykład Stanów Zjednoczonych. Szczegółowo przedstawiono kompetencje prezydenta, takie jak prawo veta, funkcja głowy państwa i zwierzchnictwo nad siłami zbrojnymi. Uczniowie obejrzeli wykresy obrazujące status prezydenta w mechanizmie podziału władzy oraz zasady hamulców i równowagi. Kolejną częścią zajęć było omówienie odpowiedzialności prezydenta w USA. Prowadzący wyjaśnili, że prezydent nie ponosi odpowiedzialności politycznej, ale odpowiada za ewentualne naruszenie konstytucji.

Druga część lekcji poświęcona była systemowi semiprezydenckiemu, na przykładzie Republiki Francuskiej. Prowadzący omówili cechy charakterystyczne tego modelu, zwracając uwagę na równoległą rolę prezydenta i premiera w systemie władzy. Uczniowie mieli okazję zapoznać się z grafikami ilustrującymi ścieranie się dwóch koncepcji – silnego parlamentu oraz wyraźnego wpływu jednostki, czyli prezydenta, na system polityczny Francji.

Zarówno podczas omawiania systemu prezydenckiego, jak i półprezydenckiego, uczniowie mieli możliwość wyrażenia swoich opinii w ramach dyskusji o zaletach i wadach każdego z tych systemów. Ćwiczenia w grupach pozwoliły na przedstawienie różnych perspektyw omawianych zagadnień a aktywny udział uczniów wzbogacił lekcję.

Na zakończenie zajęć prowadzący wskazali elementy obu systemów, które występują w polskim modelu rządów. Podjęto także dyskusję o możliwościach wprowadzenia wybranych mechanizmów z systemów prezydenckiego i półprezydenckiego do polskiego porządku prawnego. Szczególną uwagę zwrócono na rolę parlamentu, która w obu omawianych systemach jest kluczowa.

Zajęcia były nie tylko okazją do zdobycia wiedzy teoretycznej, ale także rozwijały umiejętności analizy, dyskusji i współpracy w grupie. Dzięki zaangażowaniu prowadzących oraz aktywnemu uczestnictwu uczniów, warsztaty stanowiły inspirujące spotkanie z prawem konstytucyjnym i systemami rządów.


 

BUDŻET PAŃSTWA – TUTORING EDUKACYJNY W ZESPOLE SZKÓŁ KATOLICKICH IM. MATKI BOŻEJ MIŁOSIERDZIA W BIAŁYMSTOKU

W dniu 6 grudnia 2024 r. w Zespole Szkół Katolickich im. Matki Bożej Miłosierdzia w Białymstoku odbyły się zajęcia w ramach tutoringu edukacyjnego będącego działaniem w projekcie „Prawo w nauczaniu szkolnym” (nr rej. NdS-II/SN/0131/2023/01). Tematem zajęć było funkcjonowanie budżetu państwa, źródła jego dochodów i kierunki wydatków budżetowych w Rzeczypospolitej Polskiej

Zajęcia były współprowadzone przez Panią Joanną Lul, nauczycielkę przedmiotu wiedza o społeczeństwie oraz dr Ewę Lotko, ekspertkę z zakresu prawa i finansów publicznych. Lekcja została przeprowadzona według wcześniej przygotowanego scenariusza, który pozwolił na uporządkowane przedstawienie tematu oraz aktywne zaangażowanie uczniów w proces nauczania.

Zajęcia rozpoczęły się od pytania o miejsce budżetu państwa w systemie finansów publicznych, zachęcając tym samym do aktywnego uczestnictwa. Po krótkiej dyskusji i odpowiedziach uczniów wyjaśniono definicję budżetu oraz istotę ustawy budżetowej, która stanowi ramy prawne dla jego funkcjonowania.

W celu lepszego zrozumienia omawianego zagadnienia klasa została podzielona na grupy. Każda z nich otrzymała fragment ustawy budżetowej. Zadaniem uczniów było omówienie podstawowych elementów, takich jak wielkości budżetowe, załączniki do ustawy budżetowej oraz szczególne postanowienia wynikające z innych ustaw. Był to moment, w którym teoria przeniosła się w praktykę, a uczniowie mogli lepiej poznać strukturę dokumentu budżetowego.

W kolejnych etapach zajęć prowadzące zaprezentowały załączniki do ustawy budżetowej, które w szczegółowy sposób przedstawiają dochody i wydatki budżetu państwa. Po zakończeniu analizy nauczyciel zaproponował uczniom kolejne zadanie związane z procedurą budżetową.

Klasa została podzielona na grupy, z których każda miała za zadanie omówić kompetencje organów państwa zaangażowanych w proces przygotowania, uchwalania i wykonywania ustawy budżetowej. Organy te – Prezydent RP, Rada Ministrów, Sejm RP, Senat RP, Najwyższa Izba Kontroli oraz Trybunał Konstytucyjny – zostały przypisane grupom w drodze losowania. Zadanie wymagało analizy rozdziału X Konstytucji RP oraz przedstawienia wyników pracy na forum klasy.

Zajęcia zakończyły się podsumowaniem, w którym uczniowie wspólnie omówili zdobytą wiedzę. Spotkanie nie tylko wprowadziło młodzież w złożoną tematykę budżetu państwa, ale także rozwijało umiejętności pracy w grupie, analizy tekstów prawnych oraz prezentacji wniosków. Była to kolejna inspirująca lekcja w ramach projektu, która pokazała, jak istotną rolę w życiu obywatela odgrywa znajomość prawa i finansów publicznych.


 

TUTORING W RAMACH PROJEKTU PRAWO W NAUCZANIU SZKOLNYM UCZNIOWIE I LO W ZAMBROWIE
POZNALI TRYBY ŚCIGANIA PRZESTĘPSTW

 

4 grudnia 2024 roku w I Liceum Ogólnokształcącym im. Stanisława Konarskiego w Zambrowie odbyły się zajęcia edukacyjne, w ramach tutoringu edukacyjnego będącego działaniem w projekcie „Prawo w nauczaniu szkolnym” (nr rej. NdS-II/SN/0131/2023/01), które w sposób wyjątkowy połączyły teorię prawa karnego z praktycznym zrozumieniem roli obywatela w systemie prawnym. Lekcję współprowadziły Pani Agnieszka Mentecka, nauczycielka przedmiotu wiedza o społeczeństwie oraz dr Magdalena Perkowska ekspertka z zakresu prawa karnego.

Podczas zajęć uczniowie zgłębiali temat: „Tryb ścigania przestępstw”. Spotkanie miało na celu przybliżenie młodzieży procedur prawnych oraz przedstawienie, jakie znaczenie dla działania wymiaru sprawiedliwości ma aktywność obywateli. Dzięki dobrze przygotowanemu scenariuszowi zajęcia przebiegły w sposób uporządkowany, co umożliwiło uczestnikom łatwe przyswojenie kluczowych zagadnień.

Prowadzące rozpoczęły od wyjaśnienia, że przestępstwa mogą być ścigane w dwóch głównych trybach. Pierwszy to tryb z oskarżenia publicznego, w którym ściganiem zajmują się organy państwowe. Drugi tryb dotyczył przestępstw ściganych z oskarżenia prywatnego, czyli takich, gdzie inicjatywa procesowa spoczywa na osobie pokrzywdzonej.  W dalszej części zajęć omówiono rolę prokuratora, którego zadania zostały opisane jako wieloaspektowe. Uczniowie dowiedzieli się, że prokurator jest organem prowadzącym postępowanie przygotowawcze, a także stroną postępowania sądowego. Co więcej, pełni on funkcję rzecznika interesu społecznego, stojąc na straży przestrzegania prawa.

Nie zabrakło również wyjaśnień dotyczących roli oskarżyciela posiłkowego i prywatnego. Prowadzące zwróciły uwagę na to, że oskarżyciel posiłkowy może wspierać prokuratora w procesach z oskarżenia publicznego, natomiast oskarżyciel prywatny odgrywa kluczową rolę w sprawach ściganych z oskarżenia prywatnego. Ostatnia część spotkania była poświęcona strukturze prywatnego aktu oskarżenia. Prowadzące dokładnie omówiły, jakie elementy powinien zawierać ten dokument.

Zajęcia zakończyły się ożywioną dyskusją, podczas której uczniowie mogli zadać pytania i uzyskać wyjaśnienia na interesujące ich tematy. Dzięki zaangażowaniu prowadzących oraz zrozumiałemu przekazowi młodzież nie tylko zgłębiła tajniki prawa karnego, ale także zyskała świadomość własnej roli w systemie prawnym.


 

 

ROZPOCZYNAMY TUTORING W RAMACH PROJEKTU PRAWO W NAUCZANIU SZKOLNYM

 

Rozpoczynamy tutoring nauczycieli w ramach projektu „Prawo w nauczaniu szkolnym” (nr rej. NdS-II/SN/0131/2023/01). Od listopada 2024 do czerwca 2025 rusza kolejny etap realizacji projektu. W ramach tutoringu każdy nauczyciel otrzyma:

  • Materiały edukacyjne dotyczące wybranego tematu z listy zawartej w skrypcie.
  • Możliwość konsultacji z autorem materiałów.
  • Wsparcie w przeprowadzeniu lekcji z udziałem autora materiałów.
  • Analizę i omówienie przeprowadzonych zajęć wraz z autorem skryptu.

Każdy uczestnik projektu ma do dyspozycji 3 godziny tutoringu, które zostaną zaplanowane w sposób uwzględniający potrzeby nauczycieli oraz dyspozycyjność autorów materiałów.


 

UCZESTNICY PROJEKTU PRAWO W NAUCZANIU SZKOLNYM WZIĘLI UDZIAL W WARSZTATACH Z PRAWA CYWILNEGO

16 listopada na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku odbyły się warsztaty w ramach projektu „Prawo w nauczaniu szkolnym” (nr rej. NdS-II/SN/0131/2023/01), poświęcone praktycznym aspektom prawa cywilnego, ze szczególnym uwzględnieniem umów cywilnoprawnych i najmu lokali. Zajęcia prowadziła mgr Sylwia Łazuk-Baranowska.

W trakcie warsztatów omówiono zagadnienie umów zlecenia, które są elastyczną formą współpracy przy świadczeniu usług. Uczestnicy poznali kluczowe elementy tych umów, takie jak:

  • określenie przedmiotu zlecenia,
  • wynagrodzenie,
  • możliwość wypowiedzenia umowy przez każdą ze stron.

Następnie skupiono się na umowach o dzieło, gdzie wykonawca zobowiązuje się do dostarczenia konkretnego rezultatu, na przykład stworzenia projektu czy wykonania remontu. Uczestnicy dowiedzieli się o:

  • różnicach między umową o dzieło a umową zlecenia,
  • odpowiedzialności za wady dzieła,
  • sposobach określania wynagrodzenia w zależności od efektu końcowego.

Ostatnia część warsztatów poświęcona była umowom najmu lokalu, które są istotne zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Poruszone zostały najważniejsze zapisy w umowach najmu, w tym:

  • prawa i obowiązki najemcy oraz wynajmującego,
  • zasady kaucji zabezpieczającej,
  • okres trwania umowy i jej wypowiedzenie.

Warsztaty stanowiły doskonałą okazję do poszerzenia wiedzy z zakresu prawa cywilnego, zwłaszcza w kontekście codziennych wyzwań i relacji prawnych. Uczestnicy mieli szansę na aktywną dyskusję oraz zadawanie pytań, co sprzyjało lepszemu zrozumieniu omawianych zagadnień.

Zdecydowanie był to wartościowy dzień dla wszystkich obecnych, a wiedza zdobyta podczas warsztatów z pewnością przyczyni się do lepszego zrozumienia przepisów prawa cywilnego w praktyce.


 

 

ZAPROSZENIE NA WARSZTATY Z PRAKTYCZNYCH
ASPEKTÓW PRAWA CYWILNEGO

Serdecznie zapraszamy uczestników projektu „Prawo w nauczaniu szkolnym” (nr rej. NdS-II/SN/0131/2023/01) na kolejne spotkanie warsztatowe, które odbędzie się 16 listopada (sobota), w godz. 10:00-13:30 w sali 314 na Wydziale Prawa UwB, ul. Mickiewicza 1. Warsztaty poprowadzi mgr Sylwia Łazuk-Baranowska.

 

Program spotkania obejmuje m.in.:

  • Wzory umów zlecenia i umów o dzieło – kluczowe elementy tych umów oraz aspekty korzystne dla zleceniobiorcy i autora dzieła.

Wzory umów najmu lokalu – najważniejsze zapisy oraz elementy korzystne zarówno dla wynajmującego, jak i najemcy.


 

UCZESTNICY PROJEKTU PRAWO W NAUCZANIU SZKOLNYM UCZESTNICZYLI W WARSZTATACH Z PRAWA KARNEGO

W sobotę, 26 października, na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku odbyły się pierwsze warsztaty w ramach projektu „Prawo w nauczaniu szkolnym” (nr rej. NdS-II/SN/0131/2023/01). Zajęcia poprowadził mgr Łukasz Presnarowicz, który w przystępny i praktyczny sposób wprowadził uczestników w zagadnienia prawa karnego.

Program warsztatów obejmował przykłady przestępstw ściganych z oskarżenia publicznego i prywatnego, omówienie ról prokuratora i oskarżyciela posiłkowego, a także praktyczne ćwiczenie pisania aktu oskarżenia prywatnego. Uczestnicy mieli również okazję zgłębić podstawowe instytucje prawa karnego i dowiedzieć się, czym różni się wykroczenie od przestępstwa oraz występek od zbrodni.

Warsztaty stanowiły doskonałą okazję do zrozumienia zasad odpowiedzialności karnej, w tym wyłączenia odpowiedzialności, zasady domniemania niewinności oraz prawa do obrony. Szczególną uwagę poświęcono relacjom między winą a karą, co wywołało żywą dyskusję wśród uczestników.


ZAPROSZENIE NA WARSZTATY Z PRAKTYCZNYCH
ASPEKTÓW PRAWA KARNEGO

Serdecznie zapraszamy na pierwsze warsztaty w ramach projektu „Prawo w nauczaniu szkolnym” (nr rej. NdS-II/SN/0131/2023/01), które odbędą się już 26 października (sobota) w godzinach 10:00-13:30 w sali 314 na Wydziale Prawa UwB ul. Mickiewicza 1.

Warsztaty poprowadzi mgr Łukasz Presnarowicz, a ich celem jest przybliżenie praktycznych aspektów prawa karnego.

Program warsztatów obejmuje:

  • Przykłady przestępstw ściganych z oskarżenia publicznego i prywatnego w Polsce,
  • Omówienie roli prokuratora oraz oskarżyciela posiłkowego,
  • Pisanie aktu oskarżenia prywatnego,
  • Analizę podstawowych instytucji prawa karnego,
  • Omówienie różnic między wykroczeniem a przestępstwem, występkiem a zbrodnią,
  • Zasady odpowiedzialności karnej, w tym wyłączenie odpowiedzialności karnej, zasada domniemania niewinności, prawo do obrony oraz relacje między winą a karą.

Zapraszamy do udziału!


ROZPOCZYNAMY CYKL WARSZTATÓW W RAMACH PROJEKTU PRAWO W NAUCZANIU SZKOLNYM

 

Rozpoczynamy cykl warsztatów w ramach projektu „Prawo w nauczaniu szkolnym” (nr rej. NdS-II/SN/0131/2023/01). Warsztaty obejmą praktyczne zagadnienia prawne zawarte w podstawie programowej oraz wymaganiach egzaminacyjnych przedmiotu wiedza o społeczeństwie. W ramach cyklu przewidziano 16 godzin zajęć, których tematy zostały wybrane na podstawie preferencji uczestników wskazanych w badaniu ankietowym. Każdy z uczestników otrzyma materiały dydaktyczne opracowane przez prowadzących, co pozwoli na efektywne wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce dydaktycznej. Warsztaty będą realizowane od października 2024 do kwietnia 2025,  stanowią doskonałą okazję do poszerzenia kompetencji, wymiany doświadczeń oraz uzyskania praktycznych wskazówek dotyczących nauczania zagadnień prawnych w szkołach.

Tematyka warsztatów:

  • Kazusy z zakresu prawa rzeczowego i spadkowego
  • Wzory umów zlecenia i umów o dzieło – konieczne ich elementy, w tym aspekty korzystne dla zleceniobiorcy i autora dzieła
  • Podstawowe zasady postępowania cywilnego – jak przygotować pozew w sprawie cywilnej
  • Przykłady przestępstw ściganych z oskarżenia publicznego i prywatnego w Polsce,  rola prokuratora, oskarżyciela posiłkowego oraz akt oskarżenia prywatnego
  • Wzory umów najmu lokalu i ich kluczowe elementy – jakie zapisy są korzystne dla wynajmującego i najemcy
  • Wzory apelacji i ich analiza
  • Specyfika alternatywnych metod rozwiązywania sporów w Polsce – arbitraż w postępowaniu cywilnym oraz mediacja w postępowaniu administracyjnym, cywilnym i karnym


 

 

Z OKAZJI DNIA EDUKACJI NARODOWEJ SKŁADAMY NAJSERDECZNIEJSZE ŻYCZENIA WSZYSTKIM NAUCZYCIELOM, WYKŁADOWCOM ORAZ PRACOWNIKOM OŚWIATY!

Wasze codzienne zaangażowanie, pasja oraz poświęcenie są bezcenne w kształtowaniu młodych umysłów i serc. To dzięki Wam uczniowie i studenci mogą odkrywać swoje talenty, poszerzać horyzonty i zdobywać wiedzę, która stanowi fundament ich przyszłości.
W tym wyjątkowym dniu życzymy Wam satysfakcji z wykonywanej pracy, dumy z osiągnięć Waszych wychowanków oraz siły i zdrowia, aby z radością realizować kolejne wyzwania zawodowe. Niech każdy dzień przynosi Wam uśmiech, wdzięczność oraz poczucie, że Wasza praca naprawdę ma ogromne znaczenie.

Dziękujemy za Wasz trud i poświęcenie!


 

 

ROZPOCZĘŁY SIĘ PRACE NAD PRZYGOTOWANIEM SKRYPTU ZE SCENARIUSZAMI LEKCJI

 

Dnia 1 lipca 2024 r. w ramach projektu „Prawo w nauczaniu szkolnym” (NdS-II/SN/0131/2023/01) odbyło się spotkanie zespołu projektu z udziałem ekspertów z różnych dziedzin prawa, wykładowców Wydziału Prawa UwB. Celem spotkania było omówienie przygotowań do opracowania skryptu i scenariuszy lekcji, które będą służyły nauczycielom szkół średnich w prowadzeniu zajęć z przedmiotu wiedza o społeczeństwie. Prace nad skryptem potrwają do 30 września 2025 r.

 

Planowana publikacja ma na celu opracowanie tematów z zakresu zagadnień prawnych, które zostały wyłonione na podstawie badania ankietowego przeprowadzonego wśród nauczycieli. Tematy te będą stanowić ważny element programów edukacyjnych. Mają one za zadanie pomóc nauczycielom w przygotowaniu zajęć oraz poszerzyć wiedzę uczniów z poszczególnych dziedzin prawa.

 

Podczas spotkania przedstawiono szczegółową koncepcję projektu, w tym jego poszczególne działania oraz wypracowaną przez zespół koncepcję skryptu i scenariuszy lekcji. Dyskusja koncentrowała się na metodach efektywnego przekazywania wiedzy oraz na praktycznych aspektach wykorzystania materiałów edukacyjnych w szkołach.

 

Spotkanie zespołu projektu z ekspertami jest ważnym krokiem w kierunku wzmocnienia edukacji prawnej w szkołach średnich. Dzięki ich zaangażowaniu oraz współpracy z nauczycielami, powstanie wartościowa publikacja, która pomoże lepiej przygotować uczniów do egzaminu maturalnego, zwiększając ich zrozumienie zagadnień prawnych i umiejętności analizy problemów społecznych.

Zdjęcie 1 z 1


 

 

OPRACOWANIE NOWYCH NARZĘDZI EDUKACYJNYCH DLA SKUTECZNEGO KSZTAŁCENIA Z PRZEDMIOTU WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE

 

W ramach projektu „Prawo w nauczaniu szkolnym” (nr rej. NdS-II/SN/0131/2023/01) na przełomie maja/czerwca 2024 r. przeprowadzono badanie ankietowe wśród nauczycieli przedmiotu wiedza o społeczeństwie, mające na celu zidentyfikowanie barier i potrzeb związanych z wdrażaniem zmian w podstawie programowej oraz wymogach egzaminacyjnych.

 

Wyniki tego badania pozwoliły na wyselekcjonowanie kluczowych treści, które będą stanowić podstawę nowo przygotowywanych materiałów edukacyjnych. Planowana publikacja, w formie skryptu, ma za zadanie ułatwić nauczycielom przygotowanie się do lekcji poprzez dostarczenie niezbędnych informacji oraz gotowych scenariuszy zajęć.

 

Badanie ankietowe, które przeprowadzono w ramach projektu, miało na celu głęboką analizę trudności, z jakimi borykają się nauczyciele podczas nauczania przedmiotu wiedza o społeczeństwie. W szczególności skupiono się na:

  • barierach w implementacji nowych wymogów egzaminacyjnych.
  • potrzebach związanych z dostosowaniem treści edukacyjnych do nowej podstawy programowej.
  • preferencjach dotyczących formy i treści materiałów dydaktycznych.

 

Ankieta ujawniła, że nauczyciele często napotykają na problemy związane z brakującymi lub niejasnymi materiałami edukacyjnymi, co utrudnia skuteczne nauczanie kluczowych zagadnień. W odpowiedzi na te wyzwania, zidentyfikowano szereg tematów, które powinny zostać szczegółowo opracowane w przygotowywanym skrypcie. Skrypt, który zostanie opracowany w ramach projektu, będzie obejmował szeroki wachlarz zagadnień prawnych. Każdy z tematów zostanie przygotowany w sposób przystępny, z uwzględnieniem praktycznych przykładów i orzecznictwa. Poniżej przedstawiono listę wybranych tematów, które znajdą się w skrypcie:      

  • instytucje prawne prawa rzeczowego w Rzeczypospolitej Polskiej (współwłasność łączna i ułamkowa; ruchomość i nieruchomość; użytkowanie wieczyste, użytkowanie, posiadanie, służebność, zastaw, hipoteka)
  • instytucje prawne prawa spadkowego w Rzeczypospolitej Polskiej (spadkobierca; formy testamentu; przyjęcie i odrzucenie spadku)
  • instytucje prawne prawa zobowiązaniowego w Rzeczypospolitej Polskiej (wierzytelność, dług; wykonanie zobowiązań i skutki ich niewykonania; odpowiedzialność kontraktowa i deliktowa)
  • przykłady przestępstw ściganych z oskarżenia publicznego i prywatnego w Rzeczypospolitej Polskiej; rola prokuratora i oskarżyciela posiłkowego; akt oskarżenia prywatnego
  • cele i główne działania inicjatyw międzynarodowych G7/8 i G20 oraz Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju
  • działalność Unii Europejskiej w sferze polityki zagranicznej oraz bezpieczeństwa i obrony; pozycja i zadania Wysokiego Przedstawiciela Unii Europejskiej ds. Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa; kwestia globalnej roli Unii Europejskiej
  • status prawny stowarzyszeń, fundacji i organizacji pożytku publicznego w Rzeczypospolitej Polskiej; tryb rejestracji tych organizacji
  • argumenty na rzecz większościowego, proporcjonalnego i mieszanego systemu wyborczego; rozwiązania prawne w systemie proporcjonalnym sprzyjające personalizacji wyborów i stabilności rządu
  • typy systemów wyborczych i analizuje ich wpływ na systemy partyjne; systemy wyborcze obowiązujące w wyborach w Rzeczypospolitej Polskiej
  • sposób wyboru i charakterystyka formy (jednoosobowa lub kolegialna) głowa państwa we współczesnych republikach; prerogatywy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej odróżnianie od innych jego uprawnień
  • systemy polityczne oparte na współpracy legislatywy i egzekutywy – parlamentarno-gabinetowy (na przykładzie Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej) i kanclerski (na przykładzie Republiki Federalnej Niemiec); elementy tych systemów obowiązują w Rzeczypospolitej Polskiej
  • mechanizmy wyłaniania rządu i jego odpowiedzialności politycznej na przykładzie Republiki Federalnej Niemiec i Federacji Rosyjskiej; porównanie tych mechanizmów z obowiązującymi w Rzeczypospolitej Polskiej
  • systemy polityczne z zachwianym podziałem władzy – parlamentarno-komitetowy/rządy konwentu (na przykładzie Konfederacji Szwajcarii) i superprezydencki (na przykładzie Federacji Rosyjskiej); instytucjonalne warunki funkcjonowania demokracji w takich systemach
  • systemy ze szczególną rolą prezydenta – klasyczny prezydencki (na przykładzie Stanów Zjednoczonych Ameryki) i semiprezydencki/parlamentarno-prezydencki (na przykładzie Republiki Francuskiej);
  • pojęcie „finansów publicznych”; modele polityki gospodarczej państwa; pojęcie i rodzaje polityk publicznych
  • źródła dochodów budżetu centralnego i kierunki wydatków budżetowych w Rzeczypospolitej Polskiej
  • zasady hierarchiczności, spójności i zupełności w systemie prawnym oraz pojęcie luki prawnej; rodzaje prawa (międzynarodowe, krajowe, miejscowe; prywatne, publiczne; materialne, formalne; cywilne, karne, administracyjne; pisane, niepisane)
  • obowiązujące w Rzeczypospolitej Polskiej akty prawne niebędące źródłami prawa i ich specyfika
  • zależności między prawem unijnym i krajowym; formy prawa wtórnego Unii Europejskiej i ich miejsce w porządku prawnym Rzeczypospolitej Polskiej
  • system ochrony praw człowieka Organizacji Narodów Zjednoczonych; różnice w ochronie praw na podstawie przepisów Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych oraz Międzynarodowego paktu praw socjalnych, gospodarczych i kulturalnych

Opracowanie skryptu z dopasowanymi do niego scenariuszami lekcji ma na celu ułatwienie nauczycielom WoS efektywne i angażujące nauczanie. Skrypt będzie zawierał zarówno teoretyczne, jak i praktyczne aspekty wybranych tematów, umożliwiając nauczycielom przygotowanie się do prowadzenia lekcji w sposób, który jest nie tylko zgodny z nowymi wymogami programowymi, ale także atrakcyjny dla uczniów.

Działanie to stanowi istotny krok naprzód w kierunku modernizacji edukacji w zakresie wiedzy o społeczeństwie, dostosowując ją do zmieniających się potrzeb i oczekiwań zarówno nauczycieli, jak i uczniów.

 

WYNIKI REKRUTACJI DO PROJEKTU PRAWO W NAUCZANIU SZKOLNYM

 

Uprzejmie informujemy, że dnia 23.05.2024 r. zakończony został etap rekrutacji do projektu „Prawo w nauczaniu szkolnym” (nr rej. NdS-II/SN/0131/2023/01). Poniżej przedstawimy listę szkół z których nauczyciele zakwalifikowali się do udziału w projekcie. Informacja o zakwalifikowaniu się do projektu została przekazana zgłaszającym się indywidualnie drogą elektroniczną. 

 

Wyniki rekrutacji:

  • I Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Białymstoku
  • III Liceum Ogólnokształcące im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Białymstoku
  • IV Liceum Ogólnokształcące im. Cypriana Kamila Norwida w Białymstoku
  • V Liceum Ogólnokształcące im. Jana III Sobieskiego w Białymstoku 
  • VII Liceum Ogólnokształcące im. Nauczycieli Tajnego Nauczania w Białymstoku
  • X LO Liceum Ogólnokształcące im. Wisławy Szymborskiej w Białymstoku  
  • XI Liceum Ogólnokształcące im. Rotmistrza Witolda Pileckiego w Białymstoku 
  • XIII Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej w Białymstoku 
  • XIV Liceum Ogólnokształcące im. Ryszarda Kaczorowskiego w Białymstoku 
  • I Społeczne Liceum Ogólnokształcące w Białymstoku
  • II Społeczne Liceum Ogólnokształcące im. Jana Pawła w Białymstoku  
  • I Liceum Ogólnokształcące im.  Adama Mickiewicza w Kolnie
  • I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Łomży  
  • III Liceum Ogólnokształcące im. Żołnierzy Obwodu Łomżyńskiego AK w Łomży  
  • I Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Konarskiego w Zambrowie 
  • Zespół Szkół Handlowo – Ekonomicznych im. Mikołaja Kopernika w Białymstoku 
  • Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Katolickich im. Matki Bożej Miłosierdzia
  • Liceum INFOTECH w Białymstoku
  • Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół nr 2 w Suwałkach 
  • Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Sokółce 

 

Dziękujemy za przesłane zgłoszenia oraz chęć udziału w projekcie.  Liczymy na owocną współpracę i wspólne osiągnięcie założonych celów.


 
 

REKRUTACJA DO PROJEKTU PRAWO W NAUCZANIU SZKOLNYM

 

W dniach 8 – 10 maja 2024 r. odbędzie się rekrutacja do projektu „Prawo w nauczaniu szkolnym” (nr rej. NdS-II/SN/0131/2023/01).  Serdecznie zapraszamy do udziału w projekcie nauczycieli ze szkół ponadpodstawowych z województwa podlaskiego kształcących z przedmiotu wiedza o społeczeństwie i/lub historia i teraźniejszość. Aby wziąć udział w rekrutacji należy zapoznać się z Regulaminem rekrutacji i uczestnictwa w projekcie oraz wypełnić wskazane w regulaminie dokumenty i przesłać je na adres e-mail:

w terminie 8-10 maja 2024 r.

Dokumenty:


 

 

RELACJA z II-go FORUM DYSKUSYJNEGO „Prawo na maturze z WoS”

 

W dniu 26 kwietnia 2024 r.  w ramach projektu „Prawo w nauczaniu szkolnym” (nr rej. NdS-II/SN/0131/2023/01)odbyło się II Forum Dyskusyjnym „Prawo na maturze z WoS”. Wydarzenie było objęte patronatem honorowym: Podlaskiego Kuratora Oświaty, Prezydenta Miasta Białegostoku oraz Dziekana Wydziału Prawa Uniwersytetu w Białymstoku. Reprezentantami powyższych instytucji byli Pan Krzysztof Henryk Ostrowski, starszy wizytator Kuratorium Oświaty w Białymstoku, Pani Monika Kondratowicz Zastępca Dyrektora Departamentu Edukacji Urzędu Miejskiego w Białymstoku oraz Pani prof. UwB, dr hab. Izabela Anna Kraśnicka, Prodziekan Wydziału Prawa ds. współpracy międzynarodowej i rozwoju a także Wiceprezes Stowarzyszenia WINGS.  Wśród zaproszonych gości pojawili się także Pan Stanisław Adam Doliwa, ekspert z Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej z Łomży oraz wicedyrektorzy i nauczyciele z liceów ogólnokształcących z województwa podlaskiego, w tym z:

  • III Liceum Ogólnokształcącego Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Białymstoku,
  • IV Liceum Ogólnokształcącego im. Cypriana Kamila Norwida w Białymstoku,
  • VII Liceum Ogólnokształcącego im. Nauczycieli Tajnego Nauczania  w Białymstoku,
  • VIII Liceum Ogólnokształcącego im. Króla Kazimierza Wielkiego w Białymstoku
  • X LO Liceum Ogólnokształcącego im. Wisławy Szymborskiej w Białymstoku
  • XI Liceum Ogólnokształcącego im. Rotmistrza Witolda Pileckiego w Białymstoku
  • XIII Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Konopnickiej w Białymstoku
  • XIV Liceum Ogólnokształcącego im. Ryszarda Kaczorowskiego w Białymstoku
  • I Społecznego Liceum Ogólnokształcącego w Białymstoku
  • II Społecznego Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Pawła w Białymstoku
  • I Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Kolnie
  • I Liceum Ogólnokształcącego LO im. Tadeusza Kościuszki w Łomży
  • III Liceum Ogólnokształcącego im. Żołnierzy Obwodu Łomżyńskiego AK w Łomży
  • I Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Konarskiego w Zambrowie

 

Jednym z celów spotkania była prezentacja założeń, celów i działań projektu Prawo w nauczaniu szkolnym, które zostały zaprezentowane przez dr Magdalenę Kun-Buczko. Z kolei dr Kamila Bezubik moderowała dyskusję, która była poświęcona poszczególnym działaniom projektu oraz potrzebom i oczekiwaniom nauczycieli w ramach projektu. Uczestnicy spotkania dyskutowali również o przyszłych zmianach w ramach przedmiotu wiedza o społeczeństwie oraz o barierach związanych z realizacją podstawy programowej. Podczas forum odbył się także wykład prof. UwB, dr. hab. Wojciecha Filipkowskiego na temat „Nowoczesnych technologii w edukacji.  Jak skutecznie i efektywnie uczyć wiedzy o społeczeństwie”. Zachęcamy do zapoznania się z materiałem edukacyjnym z wykładu.  Forum było inspirującą dyskusją, z której wnioski z pewnością pomogą efektywniej realizować poszczególne działania projektu.

 

Do pobrania: „Nowoczesne technologie w edukacji.  Jak skutecznie i  efektywnie uczyć wiedzy o społeczeństwie”.


 

ZAPROSZENIE NA II FORUM DYSKUSYJNE
„PRAWO NA MATURZE Z WOS”

 

Stowarzyszenie WINGS ma zaszczyt zaprosić nauczycieli kształcących z przedmiotu wiedza o społeczeństwie do udziału w II Forum dyskusyjnym „Prawo na maturze z WoS” (nr rej. NdS-II/SN/0131/2023/01), które stanowi kontynuację zainicjowanych w 2023 r. corocznych spotkań nauczycieli edukujących w szkołach ponadpodstawowych w zakresie WoS.

 

Podczas Forum zostaną zaprezentowane główne założenia projektu „Prawo w nauczaniu szkolnym” oraz zasady rekrutacji do projektu. Spotkanie będzie stanowiło doskonałą okazję do wymiany spostrzeżeń i doświadczeń w zakresie realizacji zagadnień prawnych zawartych w podstawie programowej i wymaganiach egzaminacyjnych na egzaminie maturalnym z WoS. Podczas spotkania zaplanowano otwartą dyskusję i wykład ekspercki.

 

Forum dyskusyjne odbędzie się dnia 26 kwietnia 2024 r. godz. 13:00-16:00 w Hotelu Traugutta 3 w Białymstoku. 

 

Zachęcamy Państwa do zapoznania się z agendą spotkania. Serdecznie zapraszamy do udziału w wydarzeniu.

 

 Zespół projektu

dr Wioleta Hryniewicka-Filipkowska

dr Kamila Bezubik
dr Magdalena Kun-Buczko


 

kontakt

Biuro Projektu “Prawo w nauczaniu szkolnym”

ul. Mickiewicza 1

15-213 Białystok

prawo.wos2024@gmail.com

Znajdź nas
Projekt finansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu "Nauka dla Społeczeństwa II"

Copyright © 2023 WINGS

Proudly delivered by OceanWP​